ساختمانها،نماد زیبایی شهرها
























دیواندره

 یكی دیگر از نمادهای زیبایی شهری، نمای ساختمان ها است كه باید ساماندهی شده و با مسائل دیگرهماهنگ شود.

         استفاده از معماری های گوناگون برای نماسازی ساختمان ها، سابقه ای دیرپا دارد. با این وجود با فراوانی ابزار و ایجاد مهارت های جدید در این زمینه این روزها شاهد شكل گیری نماهای ساختمان در اشكال جدید و بدیع هستیم.

 


 
 

   بسیاری از سازندگان بناها با كاربرد سبك های بومی و اقلیمی و تلفیق آن با نماسازی های مدرن، اشكال جدیدی را در نمای ساختمان ها پدید می آورند كه به نوبه خود می تواند چشم نواز و زیبا باشد. اما در این میان چیزی كه به آن توجه می شود این است كه نمای ساختمان نیز مانند سایر بخش های آن نقش مهمی در حفظ امنیت و صرفه جویی در استفاده از انرژی برای روشن و گرم یا خنك نگه داشتن فضای داخلی ساختمان دارد. رقابت در ایجاد نماهای جدید در سال های اخیر به احداث ساختمان هایی كه نمای خارجی آنها پوشیده از شیشه است منجر شده است. طبیعی است در چنین ساختمان هایی مقادیر زیادی انرژی برای ایجاد حرارت یا برودت هدر می رود.
    
درحقیقت چیزی كه بیشتر از شكل و فرم و سنتی یا مدرن بودن نمای خانه ها اهمیت دارد نقش آنها در نگهداری از دمای مطلوب فضای داخلی ساختمان است.
    
از سوی دیگر این توجیه كه با مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ها، بهای كمتری به زیبایی نمای آنها داده شود، چندان منطقی به نظر نمی رسد. می توان با در نظر گرفتن نكاتی به هر دو حسن دست یافت، هم زیبایی نماها و هم حفظ و حراست از انرژی كه برای ایجاد دمای مطلوب در منازل صرف می شود.
    
به عبارت دیگر می توان با تلفیق نیازها به الگوی واحدی در نماسازی دست یافت كه در آن زیبایی در كنار ایمنی تامین شود.
    
عاملی كه با دسترسی به آن جنبه های اقتصادی در ساختمان سازی با اسراف انرژی همراه نباشد و در عین حال با ارائه نمونه های تازه ای از نماهای شهری منتهی شود.
    
چنین امری می تواند با تعمیم در تمام امور شهری مشكلات مشابه را نیز از سر راه مردم و مسئولین بردارد و در این باره ما را به یك تعادل پایدار برساند.
 

     متأسفانه درشهر دیواندره تابحال بهای خاصی به نماسازی ساختمانهاداده نشده واگریکبارازابتدا تا انتهای شهر، ازخیابان اصلی عبورکرده ، بااین تفاوت که به مغازه ها توجه نکرده وفضای بالای مغازه ها را ببینیم تازه می فهمیم که بغیراز نمای چندبانک دربقیه موارد ساختمانهای فرسوده و کلوخی قدعلم کرد ه اند که روان هر بیننده ای را آزار میدهد. به نظر بنده دلایل مهمی دراین قضیه دخیل هستند که از جمله آنها میتوان به مواردی همچون: عدم آگاهی شهروندان به مسائل زیباسازی شهر،عدم توجه شهرداری به قوانین زیبا سازی ونادیده گرفتن این مهم، عدم اهمیت دفاتر فنی ومهندسی به طراحی نمادر نقشه های اجرایی و... اشاره نمود.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

علیرضا
ساعت10:16---9 خرداد 1392
سلام مهندس باهات موافقم امیدوارم یکروز همه چی مرتب بشه

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در برچسب:,ساعت توسط مهندس مسعودشاهمرادی| |